IJsengel – Nathalie Pagie

IMG_20181010_140458

We schrijven oktober 2018. Ongekend hoge temperaturen. Na al enkele boeken van de stapel gepakt te hebben en je bijna af te vragen of je niet in een leesdip beland bent, pak je het volgende boek : Nathalie Pagie-IJsengel. Geen onbekende naam voor me, heb deze aardige dame zelfs al eens ontmoet in het mooie Antwerpen. Ooit iets van gelezen? Nee. Na de vele lovende reacties en lovende quotes de hoogste tijd dus!

Plaats van bestemming : Zweden. Voorval : Een brute ontvoering.

Pagie trekt je direct het verhaal in met een pakkende proloog. Vlot en kort geschreven hoofdstukken, waarbij je soms vergeet te ademen omdat het eindigt met een cliffhanger. Al vrij snel zit de spanning er goed in en raast vervolgens als een razende sneeuwstorm door het boek heen. Tussentijds vraag je je af : Is dit door een Nederlandse geschreven? Of ben ik een Scandinavische thriller aan het lezen, want daar doet hij niet voor onder. Zoals ik al eerder benoemde is het ontzettend spannend (zoals je graag in iedere thriller zou zien) en er zitten ook hele mooie, aandoenlijk geschreven stukken bij. Op de voorkant van het boek prijkt zelfs een quote van één van mijn grote favorieten : M.J. Arlidge, die zegt dat we hier te maken hebben met één van de beste Nederlandse thrillerschrijvers. Nu moet je nooit veel waarde hechten aan quotes, maar na het lezen van dit boek kan ik wel zeggen dat ze veel van haar collega’s ver achter zich laat. Ik ben verk(n)ocht! Aan de ene kant een schande dat ik nooit eerder een boek van deze Bredase in de handen had, aan de andere kant een fijn vooruitzicht, met nog een paar boeken tegoed. Tegen het einde kreeg het verhaal even een mierzoet kantje, maar hiermee maakt ze wel de cirkel van het verhaal mooi rond. Een thriller die staat als een huis, die schreeuwt om een verfilming (misschien kan Matt het script schrijven voor een serie?) en vertaling in andere landen.

Dit is een thriller van ongekende klasse, waarna ik zeer benieuwd ben of haar andere boeken net zo goed zijn, of dat de auteur met elk boek een beetje meer groeit.
Een ding dat zeker is, is dat de auteur goede kennis heeft van de locaties waar ze over schrijft. Maar reizen is haar passie las ik, dus vandaar?

Last but not least : Dit boek is verkrijgbaar voor het belachelijke bedrag van €10, (kunnen veel uitgevers een voorbeeld aan nemen) maar de inhoud is onbetaalbaar. Een bijna on-nederlands goede topthriller!

Dan kan ik natuurlijk niet anders zeggen : 5 sterren! want dat ik zeer enthousiast ben hadden jullie vast al begrepen.

Waarschuwing : Dit boek kost je je nachtrust en je wilt niet stoppen totdat het uit is.

Plaats een reactie